30. prosince 2012

Lucerna znovuzrozená aneb jednoaktovka na obzoru

Jak Julinka roste, dá se s ní již komunikovat téměř jako s dospělou lidoopí samicí a to přináší mému životu osvěžující vláhu na polopoušti. Dnes při mši si v rámci opičení poprvé klekla na Agnus Dei a protože mi pokaždé při téhle části liturgie zvlhnou oči, tentokrát mi samovolně vytryskly slzy. Samozřejmě je ale o to méně času na četbu, která byla vláhou zase pro tento soběpisník. A tak píši méně a je to tak dobře. Dokonce do nového roku plánuji ještě mírně ubrat na plynu a přemýšlet i o nějaké jiné formě vyjádření se o světě, méně podbízivé, ale snad trvalejší. Přesto bych si ale chtěl věrné čtenáře těchto obsahem a kvalitou tak rozličných řádků udržet a dále se s nimi dělit o své zážitky zejména z četby a myšlenkových pochodů inspirovaných tu nějakým básníkem, tu filosofem, tu třeba jinak bezvýznamnou životní zápletkou, vzpomínkou či setkáním. A tak začnu tím, že to tu trochu zahustím.

S dobou sváteční se mi vždy nafoukne úložný prostor nočního stolku o knihy, které jednak nazdařbůh vytahuji z knihoven cítě obdarování časem a duchem svátečním (ne-li Svatým) a které mi také v hojném počtu chodí poštou. Virginia Woolfová bude tedy muset chvíli počkat a já se rád podělím o tři literární zážitky. Ten dnešní bude divadelní.

V jednom ze dvou vánočních balíků byl i důvěrně mi známý časopis Repertoár malé scény, jehož ročník 1968 jsem hltal ve svém staroříšském podnájmu v Lounech u dědy a u babičky. Tentokrát ale přišel celý svázaný ročník 1969. Dá se z něj dodnes čerpat neuvěřitelně mnoho kvalitních textů, jak hudebních (s notovým zápisem), tak pro mě zajímavějších dramatických a prozaických, ale i věcí výtvarných (resp. karikaturních). Protože jsem 23. prosince na pravidelném divadelním setkání před Vánoci pronesl nikým nežádaný a pro mě přesto závazný slib, že hodlám objevit jednoaktovku, kterou od dubna začnu zkoušet a s níž zase ožije moje režisérské nadšení, pustil jsem se do čtení. Jeden text jsem měl vlastně již při skládání slibu přečtený, jmenuje se První noc doktora Nilssona a je od švédského herce a dramatika Erlanda Josephsona. Byl jsem poměrně nadšený a už mám i představu o muži a dvou ženách, s nimiž bych se do hry zakousl. Netušil jsem ale, že přijde ještě jeden text, který si mě přes počáteční nedůvěru získá natolik, že jsem odhodlán s ním předskočit jak doktora Nilssona tak Adama stvořitele, kterého mám v úmyslu zkoušet okleštěného na jedno až dvouaktovku již delší dobu. Jde o text italského dramatika z Neapole Eduarda de Filippa, který určitě dozná také mnohé úpravy (tou nejzásadnější bude přenesení z neapolitánského do českého prostředí), ovšem děj a charaktery postav jako kdyby byly psané na míru našeho divadla – a nejvíc mě těší, že jednu ze tří hlavních rolí (vlastně tu úplně nejhlavnější) chci nabídnout panu Skotkovi, kterému jakožto jednomu z oněch věrných čtenářů tímto přeji hodně zdraví k narozeninám a hodně štěstí do nového roku. Jen doufám, že jste ještě nerozdal všechny lucerny, protože jich budeme dostatek potřebovat! A zopakujte si pár Liborových monologů, budete je potřebovat. V dalších rolích mám také poměrně jasno, ale herce necham ještě chvíli napnuté.

Žádné komentáře: