30. června 2012

Půlminutka života k dobru

Časové znamení oznámí 01:59:60!!! Tedy slovy jedna hodina, padesát devět minut a šedesát vteřin. Vteřinu poté může začít odbíjet druhá hodina ranní. Nesmysl? Naopak, zítra, 1. července 2012 tomu tak bude! Jako už pětadvacetkrát od roku 1972. Neboli my všichni, kteří jsme se narodili po 30. červnu 1972 jsme dostali až 25 vteřin života k dobru! 
Měření času mě vždycky bavilo! Na gymnáziu jsem při dějepise s oblibou kladl otázku:

Co se stalo v Čechách 10. ledna 1584?
a) Rudolf II. se přestěhoval z Vídně do Prahy
b) v Mikulově vypukl požár tak veliký, že dým viděli i obyvatelé Brna
c) celkem nic zajímavého, co by stálo za záznam
d) vůbec nic

Třída se poté rozmyslela a pak se hlásili ti, kteří si tipli a, b, c, d – nejvíce mělo zpravidla áčko a céčko, trochu béčko a jen troufalci a historičtí drzouni se přihlásili na déčko. Troufalci a drzouni měli pravdu. Reformou kalendáře se podle mandátu Rudolfa II. přeskočilo deset dní v roce a po 6. byl ihned 17. leden. A pak teprve jsem vysvětlil rozdíl mezi juliánským a gregoriánským kalendářem.

Letos máme přestupný rok. Málokdo ale ví, že je přestupný dvakrát (podobně jako rok 2008, ale na rozdíl třeba od roku 2004). Krom 29. února, tedy 86400 vteřin navíc se zítra po půlnoci přidá ještě 86401. vteřina, a to proto, že Zeměkoule brzdí a den se tím prodlužuje (přibližně o 1,4 milisekund za století). To vše je ale z astronomického hlediska nepravidelné, a tak se čas rovněž vyrovnává nepravidelně, za posledních 40 let tedy v různých intervalech pětadvacetkrát.

V této souvislosti jsem nedávno přemýšlel, že bych vytvořil stránku, která by člověku spočítala všechna jeho skvělá jubilea, jako například, který den je na světě přesně 10.000 dnů, ve kterou hodinu třeba 500.000 hodin (milionu se dožije málokdo), ve kterou minutu oslaví 10.000.000 minut na světě a pro fajnšmekry by mohla být zajímavá i oslava miliardy vteřin pozemské existence (to už mám šest let za sebou). Nejde tak ano o nás samotné, ale spíš o naše blízké – přinést manželce kytičku v tu správnou hodinu s proslovem, že už dvě stě tisíc hodin zdobí tuhle planetu, je myslím skvělá příležitost, jak se zbavit alespoň pro ten den umývání nádobí. Já jsem všechna kloudná výročí, výdení, výhodní, výminutí i vývteřiní celkem obstojně promeškal – takže až téměř za čtyři a půl roku budu moct Věrušce popřát ke čtvrtmilionu hodin na světě. Já letos těsně před Vánoci oslavím 20 milionů minut! A co vy? K výpočtu využijte tuhle stránku – ta moje zamýšlená měla právě sama vypočítat ona jubilea, z této si je musíte ještě dopočítat sami. Nakonec jsem ještě našel stránku, kde se to s trochou píle vypočítat dá. Došel jsem tedy třeba k tomu, že 21. května přesně v 9:00 ráno bude Julinka na světě svůj první milion minut. Nicméně pochybuji, že mají ve svých výpočtech zohlednených těch 25 vteřin k dobru.

A k čemu těch pár vteřin (do konce života možná třeba až minutu) využít? No, asi k dobru!

Žádné komentáře: