20. února 2012

Romantické dějiny

Přišla mi nedávno kniha-album Historie českého národa v obrazech obsahující 100 uměleckých obrazů od slavných českých mistrů. Přemýšlím, jestli se stydět za to, že jsem si většinu z nich musel najít na wikipedii. Snad kromě Václava Brožíka. Nebo vám říkají něco jména Adolf Liebscher, Josef Mathauser, Vratislav Hugo Brunner, Věnceslav Černý, Antonín Lhota, Karel Svoboda, Josef Matyáš Trenkwald? Jana Skramlíka a Emila Lauffera nezná dokonce ani wikipedie, Jana Thileta dokonce ani internet.

Recenzoval jsem i podobný polský romantický velkoobraz: Bitvu u Grünwaldu od Jana Matejky. Najdete na něm Jana Žižku
Já taky ne (musel jsem se nechat podat: je to ten ryšavec ještě s oběma očima a s napřaženým mečem vpravo dole mezi žlutým a zeleným pláštěm). Vůbec se nedivím, že ta změť postav inspirovala Stanisława Wyspiańskiho k téhle skvělé parodii.

Žádné komentáře: