15. února 2012

Mariánská Týnice před sto lety

Když jsem se zeptal Věrušky, kdy jsme byli v Mariánské Týnici, řekla mi bez váhání, že v listopadu 2008. Měla pravdu, ale nechápu to, sám nevím, co bylo před týdnem a roky mi hrozně splývají. Ještě, že si to píšu.

Našel jsem v knihovničce text s názvem Mariánská Týnice u Kralovic od A. Černého z roku 1936, ve 2. dílu Uměleckých památek Čech jsem tuto krásnou památku také našel, a tak jsem se rozhodl začít pracovat na textu pro anglickou wikipedii. Mezitím mi došla složka s názvem Mariánský Týnec u Kralovic vydaná Kroužkem přátel starožitností v Plzni roku 1914 s textovými i obrazovými listy. Těch pár listů mi prozářilo celý den. Jak tehdy vypadala Týnice?

... chrám zůstal opuštěný a jen budova probošství slouží za panskou hájovnu. V tichých celách mnichů hnízdí ptactvo, refektář proměněna v sýpku a nádherně malované ambity rajského dvora staly se skladištěm obilí, sena a slámy. Jediná příroda, vždy svěží a tvořivá, snaží se časem zakrýti ten obraz spousty a zármutku...

A to ještě autor netušil, že v roce 1920 se zbortí chrámová kopule. 

Žádné komentáře: