7. února 2012

Emil Somol

V rodinném albu mě zaujala jedna fotografie, která na první pohled vypadá, že na ní bude děda námořník, který sloužil osm let na SMS Zrínyi. Při bližším pohledu jsem ho tam ale nenašel a při ještě bližším pohledu jsem si přečetl na čepicích úplně jiný název lodi: Erzh. Franz Ferdinand!
Babička mi na to sdělila, že to není děda Kulhánek, ale můj praprastrýček Emil Somol, bratr mojí prababičky Emilky. A taky že se z války živý nevrátil. Ve Vršovicích u Loun na návsi stojí jeho jméno na pomníčku obětí války.
Na anglické wikipedii patří článek o SMS Erzheherzog Franz Ferdinand mezi 3,5 tisíce nejlepších článků a v roce 2010 se objevil i v mé oblíbené sekci DYK. V článku se dozvíme, že jedinou větší akcí, na které se tato rakousko-uherská loď podílela, bylo bombardování italského přístavu Ancona těsně po vstupu Itálie do války, které proběhlo více než úspěšně a oddálilo italský postup směrem k alpským hranicím s Rakouskem-Uherskem o cenných čtrnáct dní. 63 Italů padlo, loď prý neutrpěla žádnou újmu. Pak se už jen jednou musela vyhýbat bombardování z italské vzducholodi, přičemž se srazila s rakouským torpédoborcem a omylem ho potopila. A tak by mě zajímalo, do jaké šarvátky se praprastrýček přimotal. Čest jeho památce, i když vlastně stejně jako praděda stál shodou náhod a povolávacích rozkazů na straně proti Italům a československým legionářům.

Žádné komentáře: