20. října 2011

Píseň souchotinářů

Už když jsem si v útlém věku pročítal básničky od Biebla ve výboru Na druhé straně světa, tak jsem strávil dlouhé minuty prohlížením téhle fotografie.
Je pořízena v létě 1922 v tehdejším Království Srbů, Chorvatů a Slovinců, kde se na ostrově Krk ve městě Baška sešli Wolker (sedící vlevo), Biebl (stojící uprostřed) a děvčata a chlapci z Kolína na ozdravném pobytu. Básníci tam prožili své letní lásky, některé se protáhly i domů. Zvláště se mi líbil Jiří Wolker, jakoby odevzdaný do rukou tří mladých sudiček, zasněný, bezbranný a šťastný. Jeho osud jsem znal, jeho literární osud po smrti, kdy se stal modlou komunistů, také. Proto mi tahle fotografie dávala sílu dívat se na něj a skrze něj na všechny zneužité básníky lidskýma očima.

Teprve včera jsem se dozvěděl, že ta fotografie je opravdu tragickým dokumentem. Všichni ti usměvaví mladí lidé – kromě Biebla – do tří let zemřeli. Všichni podlehli tuberkulóze.

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Díky, odkud je tato fotografie? Nikde jinde jsem ji nenašel, Michal R.