23. září 2011

Proč? Vlastně vím.

Děda byl můj druhej táta. Měl jsem je oba stejně rád, oba stejně silně zasáhli do mého života, každý mi dal něco jiného, protože oba něco jiného měli. Byli jiní. Vím ale, že se měli rádi.

Byl jsem v posledních týdnech několikrát za dědou v nemocnici, vždycky jsme si přes hodinu povídali a myšlenky létaly tak jako tenkrát, když jsme spolu po nocích debatovali nad všemi možnými tématy vyčtenými z knih, vystudovanými z encyklopedií a vykoukanými z dokumentů. Děda omládl, vlastně omládl víc, než jak jsem ho mohl poznat, měl jsem najednou před sebou junáka, co hraje ve vojenské kapele a po vojně pak na zábavách, studuje techniku v Děčíně a namlouvá si dávnou kamarádku z dětství, moji babičku.

Před měsícem jsem dědu navštívil po operaci na JIPce a po té naší první nemocniční hodince povídání dostal chuť na chleba se šunkou. Koupil jsem tři výběrové druhy šunky, máslo s olivovým olejem podle jeho gusta, a ještě jsem se na JIPku vrátil. To už byla na dědovi vidět únava, ale ještě si mě zavolal, když jsem byl na odchodu. „Chtěl jsem ti říct, že si strašně cením toho, že jste nezapomněli na tátu.“ Ty chleby se třemi druhy šunky si druhý den odnesla babička domů. Na chirurgii totiž zrovna v době, kdy jsem se s nimi mazal, podávali večeři – chleba se šunkou. Přišlo mi to vtipné. Dědovu poslední větu, kterou mi řekl v úterý po naší poslední hodince, si nechám pro sebe. Děkuju za ni.

Včera, přesně měsíc po operaci, odvezli dědu zase na JIPku. Dneska jsem mu tam nesl baterky do radia, které bylo jeho každodenním vytrvalým společníkem, hlavně za probdělých nocí. Věděl jsem, když jsem je pokládal na noční stolek, že už je nebude potřebovat. A jsem rád, že jsem se stihnul rozloučit.

Seifert, narozený před 110 lety, napsal:

Život mi přeběhl rychle.
Byl příliš krátký
pro má dlouhá toužení,
která byla bez konce.
Než jsem se nadál,
přiblížil se konec života.

Smrt brzy kopne do mých dveří
a vejde.
Hrůzou a leknutím v té chvíli
zatajím dech
a nadechnout už zapomenu.

Kéž mi však není odepřeno
ještě včas zlíbat ruce
té, která trpělivě s mými kroky
šla a šla a šla
a milovala nejvíce.


Po mě dneska byla za dědou ještě maminka a babička. Jsme s tebou, babi. A na tebe, dědo, nezapomeneme, jako jsme nezapomněli na tátu.

Koukám se ven na hvězdy. Jedna na mě mrká. A já mrkám na ni. Vím proč.

7 komentářů:

Ventz řekl(a)...

Ať už Ti v tomhle, Honzo, řeknu cokoliv, tak to nevyjádří ten pocit pochopení, který vůči Tobě v tenhle moment mám. Můj děda taky odešel bez varování. V zimě optimisticky odložil hole a po měsících si zapaloval svoje vytoužené Startky, kterými vždy voněla jeho pracovna. Když jsme od něj odcházeli, měl jsem s ním domluvené doučování Chemie a vcelku naoko puberťácky jsem se na to netěšil a plánoval, jak to odsunu, jen abych tam nemusel.
Toho dne děda šel spát a ráno už ho sluníčko ani hluk zvenčí neprobudil. Odešel v klidu, ve své vlastní posteli. Mrzí mě, vždy mě bude mrzet, že jsme se nestihl rozloučit.
Řekl bych, že Ti dávám upřímnou soustrast, ale je to tak nechutně ohraná fráze, že raději Ti věnuji upřímné pochopení.
Na mě nemrkají hvězdy. Zato se na mě směje děda ve svých nejlepších letech z černobílé fotky, kterou jsem tajně ukořistil z jeho pracovny :)

Richard řekl(a)...

a já jsem s Tebou, Honzi... a je nás víc ;)

Amara řekl(a)...

Rozbrečelo mě to, i když dědu neznám.
Moc přeju nám všem, co žijem ještě tady, abychom se stihli rozloučit a říct všechno, co jsme měli říct, ale neřekli.
A Ty se, Honzí, neboj, ještě se uvidíte.

Anonymní řekl(a)...

v srdci bolest a v hlavě tisíce myšlenek,vzpomínek.....nekonečné lásky.
mtr P.

Anonymní řekl(a)...

I am genuinely thankful to the holder of this web page who has shared this wonderful post at at this place.



Feel free to surf to my page - htc sensation xe cena

Anonymní řekl(a)...

Howdy! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
Is it tough to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm
thinking about setting up my own but I'm not sure where to begin. Do you have any points or suggestions? Appreciate it

My blog post :: htc one s ceni

Anonymní řekl(a)...

Excellent post. I was checking continuously this blog and I
am impressed! Extremely helpful info specially the last part :) I
care for such info a lot. I was looking for this
particular information for a very long time. Thank you
and best of luck.

my site htc evo design 4G ceni