26. března 2010

Perličky na dně


Jako vždy, některé perly z literárních čtrnáctideníků mě doženou, abych je sem přepsal.

Jan Štolba v A2 moc pěkně vystihl muziku The Plastic People of the Universe:

… jako když drhnou naruby obrácenou kůži raracha

Severočeský Patrik Linhart, kterého chci pozvat do Kadaně na autorské čtení, zase ve Tvaru velice zajímavě popsal francouzský polibek:

… olíznout plombu v sakristii tlamy nějaké dívky

Jinak mi A2 doporučila dvě knihy, které jsem si hned objednal – Goethe v Čechách od Johannese Urzidila, která se překladu dočkala až 80 let od svého prvního a 50 let od svého druhého německého vydání, a Básnické dílo Bohuslava Reynka.

Tvar je více než z poloviny věnován planému plácání grafologů o nově navrženém rukopisném vzoru do prvních tříd. Jsem zaujatý, ale na rozdíl od Renaty Lencové, která písmo navrhla, se tito čarozpytci (moderní čarodějové) berou moc vážně. Nicméně, diskuzi to opravdu chtělo, aby se zjistilo, že si každý myslí úplně něco jiného a jde nakonec opravdu o to, jak se tím písmem bude psát a jak se bude líbit. Mně se líbí, protože je to pro mě písmo koblicovské, které jsem si proti přání češtinářek osvojil už v 5. třídě a dnes jím píšu v několika variantách velice rychle. Navíc odpovídá době klávesnic.

Málem jsem se tedy přes ty výlevy o dopadu nedostatku spojitosti, plynulosti a oblosti na lidského ducha neprokousal k básni Radka Fridricha, kterou věnoval Ludvíku Kunderovi k devadesátinám. Moc se mi líbila.

Pocta dlouhověkosti

Básníci létavice
chápu vás
museli jste zemřít pro své jedinečné dílo
pro klenot vašich vášní
museli jste se zničit svou podstatou
museli jste provokovat
a udělat vše
teď
hned
Zmírejte dál
obdivováni
novými generacemi
zmírejte za halasných ovací
buďte proklínaní
zatracovaní
buďte smrtelní!

Básníci dlouhověcí
vy klidní pěšci
nevrávoráte
nestrháváte oponu poetiky

pozvolna
procházíte kulhavou chůzí krajinou poezie
s vnitřním úsměvem čínských mistrů

s holí a miskou na čaj
tiše se rozhlížíte
vše vnímáte
vy nenápadní
poctiví
inspirující
s vámi často rozmlouvám
beze slov
na dálku o vás přemýšlím
holdy posílám
Buďte nesmrtelní!

Žádné komentáře: