25. února 2010

To je pan Mácha, ten bude hrávat hrdiny


Slova Tylovy milenky Lény Forchheimové nám připomínají, že je letos Máchův rok. Na listopadové výročí, jak víte, připravuji velkou wikipediánskou adoraci.

25. února sedm let po Máchovi se narodila Lori Šomková. Určitě mezi anglickými wikihesly nebude chybět.

V monografii dr. Alberta Pražáka mě zaujala pasáž:

Chodíval jí v neděli naproti ke kostelu sv. Jakuba, doprovázel ji na zkoušky a do divadla, až – podle Prokopa Chocholouška – najednou si zamanul z kaprice, že musí býti jeho.

Nejdřív jsem si musel najít, co je to kapric (lze i femininum kaprice). Ve Slovníku spisovného jazyka českého píšou, že vrtoch, rozmar, umíněnost, svévole. A pátral jsem dál, až jsem v knize Pavla Vašáka našel přímo citát vzpomínky Prokopa Chocholouška z r. 1858:

„Oč se vsadíte, že bude ona dívka mou?“ pravil Mácha, ukázal na dívku, která taktéž z ochoty Thálii sloužila. Byla to kaprice Máchova, z kaprice se zamiloval!

Donutilo mě to k zamyšlení a chci odtud vykřičet do světa:

Kdo se nezamiloval z kaprice, nepoznal lásku!

Žádné komentáře: