18. listopadu 2009

Souvislosti aneb od Buñuela k Millerovi a přes Formana zpět


Čtu si teď po večerech na uklidnění knížku od Jeana-Clauda Carrièra. Jmenuje se Léta utopie a vypráví o jeho zážitcích s Luisem Buñuelem a Milošem Formanem v letech 1968 a 1969. Nevěděl jsem, že s tím prvním dělal na mnoha filmech, třeba i na Fantómu svobody, z něhož jsem sem vkládal onu úžasnou ukázku, a už vůbec jsem netušil, že s Formanem dělal na Vlasech. Jak jsem to taky měl tušit, když jsem o Carrièrovi nikdy před tím neslyšel.


Jestli někdy pojedu do New Yorku, tak si tuhle knížku vezmu jako bedekr, abych se z toho množství hovadin k vidění nezbláznil a přece chtěl něco vidět. Na studiu hippies pracoval Forman kromě Carrièra také s Mary-Ellen Markovou (od níž jsou všechny tyto fotografie). Zkusil jsem si najít její stránky a z množství fotografií jsem si vybral tu, na níž se o starého Henry Millera stará mladinká Twinka Thiebaudová (1975). Ta se o Millera starala a vařila mu několik posledních let jeho života. Byla s ním údajně i v okamžiku jeho smrti.


Zajímalo mě, jestli se Miller někdy setkal s Buñuelem. A zjistil jsem, že nejen to. Miller chtěl Buñuelovi věnovat i Obratník Raka, protože jej podle svých slov napsal pod vlivem filmu Zlatý věk. Tohle všechno jsem si pospojoval a zase si připadám mnohem hloupější než před tím. Ani ten Zlatý věk jsem neviděl. Už se ale těším do Paříže a do Prahy.


Žádné komentáře: