3. října 2009

Střelec ze Střeláku


Kdož před znalci se vychloubají, zasloužený posměch sobě utrží, cituje Ezopa Encyklopedie humoru a vtipu. A ještě krásněji z Čelakovského: Kdo svým zásluhám sám chválu činí, jsou-li čisty, zbůhdarma je špiní. A tak za prvé doufám, že tohle nečte moc šachových velmistrů ani klubových hráčů a za druhé se veřejně přiznávám, že umím nevšedně bídně prohrát i s mnoha hráči papírově slabšími. Jednoho (s asi 1330 body) jsem dokonce třikrát odmítl, a až když si mě počtvrté vybral se vzkazem „I will kill you. Are you afraid?“, jsem se rozhodl dát mu lekci. A asi po deseti tazích jsem to vzdal. A ještě jedno doznání: ta partie, kterou jsem tu prezentoval jako poslední, byla odvetou – první partii jsem prohrál, ale čestně v moc pěkné hře.

Tak a teď zase trochu pýchy a špíny. Sehrál jsem dnes partii s téměř šedesátiletým srbským soupeřem, jehož virtuální Elo bylo 1689, tedy více než o sto vyšší než to mé. Měli jsme každý na své tahy pouhých 15 minut, a tak se nedalo extra dlouho přemýšlet. Přistoupil jsem k zápasu se silným soupeřem jako Jana Jacková ke střetnutí s Karpovem (přečetl jsem si o něm až nedávno a jen jsem litoval, že se toho nedožil táta). S tím rozdílem, že jsem jako bílý od začátku hrál aktivně na výhru.

Hrál jsem poprvé v životě Levitského útok, který ani Fritz pořádně neznal – pro něj to byla prostě hra dámského pěšce, která se mu už s třetím tahem ztratila z knihovny zahájení. V internetové databázi se dá dojít dále, ale i tam je od začátku poměrně velká úspěšnost bílého, takže netuším, proč se ta hra hraje tak málo a nestojí v učebnicích. Já ji určitě po dnešku budu hrát častěji! Vždyť jsem rozený Střelec. A udělám z tohoto střeleckého útoku ozdobu ŠK Střelnice.

Kdo však marnou chloubou práší,
koše plev na trh vynáší,
vítr času odvěje
jej i jeho naděje.
Fr. L. Čelakovský

Fritz mě tentokrát kupodivu ani jednou nepokáral za špatný tah a dával mi jen alternativy. Po 11. tahu mě pochválil větou: „Bílý je ve velmi aktivní pozici.“ Soupeř udělal blunder 23. tahem a od té chvíle jsem nechyboval a dohnal ho až do téhle pozice, v níž vzdal:


Partie proběhla takto:

1.d4 d5 2.Sg5 h6 3.Sh4 Jc6 4.h3 Dd7 5.Jf3 e6 6.c4 Jge7 7.Jc3 dxc4 8.e4 Jg6 9.Sg3 Sd6 10.e5 Sb4 11.Sxc4 a6 12.O-O b5 13.Sd3 Sxc3 14.bxc3 O-O 15.Dc2 Jce7 16.Jh4 De8 17.f4 Sb7 18.f5 Jxh4 19.Sxh4 Jxf5 20.Sxf5 exf5 21.Vxf5 De6 22.Vaf1 Sd5 23.V1f4 Dc6?? 24.Vg4 b4 25.Sf6 g6 26.Vh5 Kh7 27.Sg5

V úterý začíná Turnaj o putovní pohár Královského města Kadaně, tak budu referovat. Jsem tam tuším jediný bez oficiálního Ela.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

ahoj Honzo
tož hraješ jak já ..zajímá tě jen útok na krála
těším se na naši vzájemnou partii Petr Kučera :)