2. října 2009

Od Abrahama k Adamovi


Když jsme byli v Praze pro zvon, který byl odlitý v Kadani v roce 1727, a tedy právem patří do našeho muzea, měl jsem kromě schůzky s manažerem skupiny Nightwork čas i na antikvariát. Tam mě zaujaly čtyři z pěti svazků (vlastně 8 z 10 dílů) Encyklopedie humoru a vtipu z let 1888 až 1892. Nejvíc mě zaujalo to, že ani jedno asi z dvaceti hesel, která jsem si přečetl, nebylo vtipné, a tak jsem si říkal, že pověstný humor bez vtipu má možná kořeny už v 19. století a knihy jsem si koupil.

Hlavní důvod tkvěl v tom, že jsou v knize tisíce a tisíce informací o osobnostech a předmětech, které dosud byly skryty před mou zvědavostí. Hned v úvodu je třeba citován anglický lékař Sydenham, který prý prohlásil, že více než příchod dvaceti oslů obtěžkaných léky pomůže každému městečku příchod šaška. A tak jsem si našel, že Thomasu Sydenhamovi se říká anglický Hippokrates a že tanec sv. Víta má ještě jedno jméno - Sydenhamova chorea.

Občas tedy odložím Aristotelovu Metafyziku a pro občerstvení si přečtu pár hesel ze svazku A-Č. Když mě něco zaujme, tak vám to tu nezapomenu sdělit, nejsem intelektuální soukromník.

Znali jste nějakého Abrahama a Sancta Clara? Pro mě to byl do včerejška neznámý muž. Dokonce jsem ho v první chvíli považoval za dva, za Abrahama a Svatou Kláru. Z kontextu a později z wikipedie jsem zjistil, že šlo o jednoho člověka, augustiniánského mnicha (vl. jménem Johann Ulrich Megerle), který byl od roku 1669 až do své smrti v roce 1709 dvorním kazatelem ve Vídni, kde si prý získal lid vtipem a jasnou řečí.

Tak tenhle Abraham a Sancta Clara jednou kázal, že by dovedl všechny panny ve Vídni vyvézt z města na jednom trakaři. Když byl za tuto urážku na cti obžalován a nucen k odvolání, prohlásil hned v dalším kázání, že nechápe z čeho je obviněn, protože se přece nezmínil o tom, na kolikrát by je na tom trakaři vyvážel.

Taky mě zaujala hláška, že Adam byl jediným člověkem, který neplakal při svém narození, za to ale při svém zasnoubení. V jedné španělské opeře prý zase Adam prosí Boha, aby ho stvořil.

Žádné komentáře: