13. května 2009

Zemřel Maurice Jarre. Snad.

Když se kategorie Living people u hesla Maurice Jarre změnila na kategorii 2009 deaths a všechny „is“ se změnily na „was“, málokdo tušil, co způsobí jedna z následujících editací. Jarre zemřel 28. března a těsně po půlnoci 30. března pod jeho heslo někdo přidal čtyři citáty připsaný tomuto francouzskému autoru hudby pro známý i méně známý filmy. Protože novináři zmerčí něčí úmrtí obvykle až den po smrti, noc na následující den je určena profesionálním autorům nekrologů. A ti rádi čerpají z wikipedie, nicméně mnozí si informace neověřují. A když si je neověří někdo z důležitého media, ostatní už si je můžou „ověřit“ právě u něj. Vznikl tak docela povedenej vtípek, kterej sice celkem brzy odhalili správci na wikipedii, ovšem to už tenhle humbuk slavil úspěch na mnoha internetovejch zpravodajskejch serverech.

Mnozí začali vinit wikipedii, ovšem ta za nic nemůže! Jak jsem řekl, samospráva wikipedie, její vnitřní kontrola, odhalila hoax přesně za devět hodin a 22 minut. Kdo píše nekrolog, musí si ověřit, kdy a kým byl článek editován a zvláště pokud jde o člověka, kterej ani není na wikipedii přihlášenej pod nějakým nickem, tak mu a priori nedůvěřovat. Stala se chyba a je hezký, že se přiznal jak autor, tak i některý media. Je to průvodní jev naší doby a já bych se nijak nečertil. Prostě takovej je život v postmoderním světě. A já v něm zůstávám dál nadšenej wikipedií a schovívavej k týpkům, co prověřujou ostražitost nejen novinářů.

Sám mám taky tajnej plán. Ale to se budu muset ještě hodně učit anglicky. Až za pár let uslyšíte o falešný editaci hesla Henry Fielding, zpozorněte. O něčem podobnym jsem tady psal v souvislosti s Edgarem Allenem Poem. Tak uvidíme.

Tenhle článek bych rád zakončil citátem z G.K.Chestertona, kterou snad řekl on, ale i kdyby ji neřekl on, je geniální:

Žurnalistika je hlavně o tom, že říká, že Lord Jones zemřel, lidem, kteří ani nevěděli, že Lord Jones žil.

Abych řekl pravdu, Jeana-Michela Jarreho jsem znal, ale Maurice jsem poznal až díky tomuhle výstřelku jednoho dublinskýho študáka.

Žádné komentáře: