14. září 2008

Sv. František byl vegetarián

Dneska jsem si v klášteře trochu fotil, protože jsem po včerejšku byl mírně indisponován a funkci kvardiána bych určitě nevykonával svědomitě. Bratr Josef četl při společném obědě ze života sv. Františka jako jindy, ovšem já jsem si dopřál tři chody a tři malá piva na zahašení žízně ze včerejška, za což bych se v hábitu styděl, a tak jsem byl rád, že jsem zůstal v civilu.


Po obědě jsem se vyškrábal na lešení, abych se podíval na nejstarší malbu kláštera, která bude v letošních etapě restaurátorských prací patřit jistě k tomu nejvzácnějšímu. A od minula se pokročilo i s odkrýváním maleb na klenbě, odkud se na mě díval sám svatý František.


V rozhovoru s otcem a synem Buriany se Jan Burian několikrát zmíní o sv. Františkovi. Je tam i jeden Františkův citát, který jsem neznal. On ho totiž asi sv. František nikdy neřekl, Jan Burian ho vyčetl z G.K.Chestertona.

Mě teď okouzlil svatý František a svatý Tomáš. A našel jsem je díky četbě Chestertona. Zkrátka, jak kdysi zpíval Jiří Suchý: Pan Chesterton rozsvítil mou hlavu jako lampu na plyn.

Chesterton ten citát asi podobně jako Jonathan Swift, Alexander Pope či Benjamin Franklin (kteří se ale ke svému zdroji nepřihlásili) má z Legend o sv. Františkovi od Tomáše Celana. Tam není ten text tak přímý a jednoduchý a vydá na celý odstavec. Chesterton dokáže zalít suchopár křesťanství trochou té moderní vláhy, takže jsem zase rád, že jsem narazil na další jeho knížku. Už jsem ji objednal pro sebe i do kláštera, ovšem ve slovenštině, v češtině je teď asi nedostupná. A jak že zní ten citát?

„Blahoslavený, kdo nic nečeká, neboť se bude radovati ze všeho.“

Ten rozhovor mi taky tu moji lampu na plyn rozsvítil, když jsem si tam četl o Janově dvacetiletym vegetariánství. Ty dnešní moje tři chody byly všechny od masa. Přál bych si, abychom jednou taky s Věruškou dostali tu odvahu, jakou jsem měl v osmnácti po Velký pardubický. Brďo, kolik vlastně je to let? A jakej to má dopad na tvoji psychiku?

Tak si tak čtu ty knížky a rozhovory, přemýšlím a píšu o ptákovinách, a zatím kolem běží čas a mně unikají souvislosti – no nedivte se prosím vás, v takový krásný společnosti.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

16 a případné hodnocení dopadů na cokoli by bylo zcela subjektivní a zaujaté.