8. července 2008

Richard Müller


Autoportrét (1900)

Včera jsem objevil malíře, o němž jsem si chvíli myslel, že ho třeba ani Petr Hlaváček nezná. Ale už tomu nevěřím. Co, Petře? V muzeu jsem ale dnes sklidil úspěch, prohlíželi jsme si s Lukym a Milenou jeho obrázky asi hodinu a klidně bychom pokračovali, kdyby klášterní hodiny neodbily každému nějaký ten důvod k odchodu.

Kristus (1906)

Tedy věřte nevěřte, jméno Richard Müller nenosí jenom slovenský zpěvák. Byl to také malíř, a ne ledasjaký. V knihovně jsme s Renčou mívali knihu s reprodukcemi obrazů Maxe Ackermanna, náš gymnaziální profesor Kotek nás učil o Georgu Groszovi, a tihle dva byli Müllerovými žáky na drážďanské akademii, kde dlouhá léta učil a od roku 1933 byl rektorem. Byl tudíž samozřejmě členem NSDAP, ovšem od roku 1935 nepohodlným, částečně pro americký původ své manželky, částečně pro své ujeté umění. Ale teď se pojďme bavit o umělecké stránce věci, tu politickou dnes už těžko posoudíme objektivně.

Jestli byl Grosz dadaista a Ackermann abstraktní umělec, Müller se ještě trochu držel (byl přece jen akademik), ale na jeho některých kresbách a rytinách už můžete vidět, že byl v předstihu a vynalezl surrealismus ještě před jeho oficiálním vznikem. Pokusil jsem se načrtnout takovou chronologickou internetovou prezentaci, která by nastínila umělcův vývoj. Jsou to všechno moc krásný obrázky, a dojděte až na konec, tam vás čeká malé překvapení.

Po bouři (1910)

Zázrak drezury (1911)

Můj pes Quick (1912)
Tuhle rytinu si v roce 1984 koupil i amerciký prezident Ronald Reagan, milovník rasy Kavalír King Charles Španěl

Na námluvách (1914)

Myš a oves (1915)

Lučistník IV (1920)

Milostný vzkaz (1921)

Co je to sláva? (1923)(Napoleon, Fridrich II. a triumfující Smrt)

A to nejzajímavější jsem si nechal na konec. Müller se totiž narodil v Černýši, nedaleko Klášterce proti proudu Ohře. A tak to měl blízko do Kadaně a zanechal po sobě tenhle krásnej obrázek kláštera. Přemýšlím, jestli těch 430 Euro neobětovat a nekoupit ho do muzea, ale zdá se mi to moc. Neznáte nějakého kadaňskýho patriota a mecenáše v jedný osobě?

Františkánský klášter v Kadani (1925)


Diskutující františkáni (1936)

Žádné komentáře: