18. července 2008

Bačkory u mojí postele

Označila jsem teď všechnu současnou mládež, mezi jinými i Žeňu a Ljalju, za bačkory. Copak to není pravda? Copak se dají srovnávat bývalí studenti s dnešními? Copak se najde nějaká shoda mezi hrubými a většinou naprosto nevyspělými mladými lidmi, kteří jsou kvůli sebemenší výhodě schopni jakékoli podlosti, a mezi vzdělanými a seriózními (až na nepatrné výjimky) mladými lidmi minulého století, plnými života a připravenými obětovat se v jakoukoli chvíli za své ideje.

Čím to, že to takhle vidí skoro každá generace. Taky jsem měl pocit, že dřív se víc bojovalo za ideje, ale je to pravda? Tolik Opletalů a Palachů přece zase nebylo. Sám jsem chtěl jako student bojovat, revoluce byla moc brzo a pak jsem marně hledal za co. Nakonec jsem bojoval za práva zvířat. Jsem strašně rád, že mi tenkrát vyprášili kožich, protože dneska bych opravdu nevěděl, za co si nechat namlátit.

Po dlouhý době jsem dneska měl návštěvu. Finančně-poradní agenti mi přišli nabídnout zhodnocení mých peněz. Poslal jsem je do háje s tím, že bych od nich potřeboval poradit, jak zůstat chudej - je možný, že finanční poradce neví žádnou radu na tak jednoduchou otázku? Ale za chudý bych už do boje nešel. Hladovky nedržím, petice nepodepisuju, televizi nesleduju, žiju já vůbec?

Dneska má 115. narozeniny Vladimír Majakovskij, ten ještě věděl, za co bojovat. A přece v dopise na rozloučenou napsal:

Loď lásky narazila na kru každodennosti.

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

.... prave jsem se vratila ze zaverecne mse 2008 World Youth Day v Sydney ... mladi lide z celeho sveta se tu shromazdili ve jmenu Lasky ktera nema problem s kazdodennosti ... moc dobre moc ....

J-Lo řekl(a)...

Chesterton krásně srovnal mučednicou oběť křesťanů se sebevraždou zoufalých existencí... ano, věřím tomu... a proto jsem křesťan... ale o to víc mě zajímá kněz, který spáchal sebevraždu, a pohan, který se obětoval...
Koukal jsem včera na balet z tém mše na nějakém německém programu, měl jsem něco vypito, a tak jsem víc nevydržel a šel jsem si číst Rilka...

Anonymní řekl(a)...

.... literatura je sice krasna, pane Losenicky, ale jak sam nejlepe vite je to vec vykonstruovana.... ja sama se ted ve svem vice nez zralem veku zajimam o veci ktere muzu DOOPRAVDY ZAZIT. Cas je drahy a Proto ten duraz na autenticitu prozitku.
..a pokud se tyka vasi skaly od kneze ktery spachal sebevrazdu po pohana ktery se obetoval ... ja jsem urcite blize k tomu prvnimu .... az na to ze bych nemela odvahu ani na to abych se nejdriv stala knezkou ..... asi ..... uvedomuji si ze muj komentar ze vcerejska znel asi velmi nadsene a to vas asi taky dost popudilo ...... znit nadsene se nenosi, ja vim ...... asi urcite

J-Lo řekl(a)...

Vidíte, nemyslel jsem to nějak popuzeně:) Když mám "upito", nemůžu se koukat na televizi... Ten balet se mi strašně líbil, ale nachytal jsem se, že mě eroticky vzrušujou ty baletky a to se k prožívání bohoslužby moc nehodí, tak jsem to radši vypnul;)
A o té škále naznačené v úvozovkách jsem mluvil, abych vysvětlil svoje vnímání lásky - nějak jsme došel k tomu, že má strašně mnoho podob (a nemyslím jen eros a agapé, o jejichž propojení tu občas píšu). A ty tisíce různých projevů mě zajímají, víc jsem naznačit nechtěl. Možná, to, že některý opravdu znám jen zprostředkovaně, z literatury. A Bůj je láska, to platí i pro mě:) No, a o tom nadšení - jde o psychologii, většinou jde o závist, takže když lidi takhle popuzujete, asi vám závidí. Možná trochu i já, třeba to, že se vám v letadle do Sydney neudělalo špatně:D

Anonymní řekl(a)...

.... cha cha tak to jsem opravdu neodhadla ..... myslim,ten duvod proc jste to vic nevydrzel .... opravdu starnu ..... no letadlo jsem chytit nemusela, protoze Sydney je kousek od mista kde bydlime .... ubytovala jsem se na tyden u znamych a jezdila ricni dopravou, coz je velmi !!! zavidenihodny zpusob prepravovani se ve meste jako je Sydney .... a ted se zase vratim k backoram u sve vlastni postele .... jeste nakonec zpet ke krestanstvi a k mucednicke obeti .... myslim, ze pohlizeni na mucednickou obet krestanu jako na neco zoufaleho a oskliveho a tudiz odpudiveho a tudiz zbytecneho - je az prilis podbizive, zjednodusene a ulpivajici jenom na povrchu veci ...nez abych toto pohlizeni mohla i nadale pokladat za mozne pro sebe sama .......

J-Lo řekl(a)...

Zase jsem to asi špatně napsal:) Chesterton tyto dvě věci srovnal - a došel k závěru, že je vnich obrovský rozdíl!!! Díky jeho Ortodoxii jsem se vlastně odhodlal ke křtu;) Je to nejlepší kniha o křesťanství (Písmo vyjímaje), kterou znám.

Anonymní řekl(a)...

..Chestertona neznam .... tak dekuju za vas dalsi dobry tip .... budu se snazit (snad) se k te knize nejak dostat ... hlavne kvuli tomu ze byvse v anglicky mluvicim prostredi citim
potrebu nejak - alespon minimalne - pokryt velike mezery ve vlastnim zakladnim vzdelani .....
... tak piste piste dal, prosim ....

J-Lo řekl(a)...

Určitě stojí za to si Ortodoxii sehnat jako knihu (i když existuje i v několika online verzích - např. zde či zde - to ale není ono;)
Až dneska jsem zjistil, že ten titul letos slaví 100 let. Koupil jsem si ji v životě asi pětkrát, všechny exempláře jsem postupně půjčil a už se mi nevrátili, což je docela důkaz, že asi nejsou nudné k ukousání:) K tomu výročí si ji ale musím zase sehnat;) A určitě z ní tady budu něco citovat, i když výběr bude složitej.

Anonymní řekl(a)...

...tak myslim, ze uz jsem se zacetla ...... nechavam vas o tom vedet a jdu pokracovat v cteni i kdyz, pravda, online knihy, ac zadarmo, nejsou zrovna sikovne .... ale to nevadi ........znovu dekuji, mam obzvlaste rada vase vyborne zhyperlinkovane reference

J-Lo řekl(a)...

Hyperlinky? A já jsem myslel, že na ně nikdo nekliká:) Jsem rád, že jsem Vás inspiroval:) Sebe taky;) V minulé mé reakci se mi "exempláře nevrátili", tak se dodatečně omlouvám za hrubku. Teď se mi jeden exemplář nejen vrátí, ale přivede i starého kamaráda. Objednal jsem si totiž jak Ortodoxii, tak i Eugeniku a jiná zla v prvním českém překladu z roku 1928 - už se na ni moc těším.