9. června 2008

Horny na Horním hradě, Pupp a Palacký



Včera jsme byli s Věrkou na Hauenštejně na koncertě lesních rohů. Hrálo se dole u palácové stěny, ale také z okolních kopečků a z hlavní věže. Bylo to impozantní a přesto naprosto rodinné, čemuž odpovídalo i neformální odění a povídání v přestávkách. Já jsem si tam povídal s panem sbormistrem Orchestru Grandhotelu Pupp Bohumírem Hájkem, který mě na koncert pozval, abychom si promluvili o možnosti jejich vystoupení na příštím reprezentačním plese Města Kadaně. Bylo to milé setkání, o to příjemnější, že jsem se seznámil i s majitelem hradu Pavlem Palackým, skrze něhož jsem si podal ruku s člověkem, jehož Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě jsem před lety hltal u dědy ve své sklepní rezidenci. Něčím mi navíc připomínal Karla Čapka, tak jsem si přišel v takové výjimečné společnosti. Pan sbormistr mi vyprávěl o Josefu Labickém, zakladateli karlovarského lázeňského orchestru, který byl ve své době velkým skladatelem kvapíků. Večer jsem si sedl k wikipedii a zjistil jsem, že heslo Josef Labický je již na wikipedii ve čtyřech jazycích a kdybyste hádali, stejně byste neuhodli: v angličtině, němčině, ruštině, to by tak asi ještě bylo logický, neboť tak se v Karlových Varech mluví, ale kdo by čekal čtvrtý jazyk češtinu, mýlil by se jako Herder ve slovanské holubičí povaze, tím posledním jazykem, v němž se píše o slavném bečovském rodákovi, je galicijština, tedy románský jazyk z oblasti Španělska. A protože se mi chtělo dělat osvětu po světě, napsal něco málo o Hauenštejně, který mimochodem také na české wikipedii chybí. Mám tedy další želízko v ohni do Did you know...

Někdy mě mrzí, že si z české wikipedie neudělají svojí doménu školy, zejména ty střední, bylo by to mnohem smysluplnější než seminární práce. Ono by to navíc i vychovávalo aspoň k elementární dávce vlastenectví, které teď zrovna supluje Svěrkoš se Sionkem a Ujfalušim, ale něco tomu asi pořád chybí, když nám chátrají památky.



Žádné komentáře: