24. dubna 2008

Chvála wikipedie a kutululu

Tak mám další želízko v ohni DYK. Za pár dní, kdy už budu minimálně jednou nohou v Albionu, by se mohl na titulní straně anglické wikipedie objevit Josef Smrkovský. Začalo mě to bavit. Dívám se denně do rubriky nejnovějších článků a divím se, co jsem ještě nevěděl. Nedávno se tam objevil i článek, který se mi bude hodit v Anglii. Jedu totiž za dva dny mj. i do Winchesteru, který proslul nejdelší katedrální lodí v Anglii a po Vatikánu asi i v Evropě, a v té katedrále chovají i vzácný románský tisk, tzv. winchesterskou bibli. Did you know that the Winchester Bible, the largest surviving 12th century English Bible, incorporated the skins of 250 calves? ptala se před dvěma dny wikipedie. Protože jedu do Anglie jako průvodce a rád říkám zajímavé věci, tak studentům karlovarského gymnázia tuhle informace, že kvůli jedné bibli muselo padnout 250 telat, určitě nezatajím. A vůbec, kromě podrobných tištěných průvodců po Anglii čerpám většinu informací z wikipedie (ani wikitravel se jí nevyrovná, ač jsou tam mnohdy dobré odkazy; na léto jsem objevil nově vznikající skvělou stopařskou wikipomocnici, tak snad konečně v Mnichově najdu nejlepší místo na stopování).

Musím pochválit soběpisník Kutululu, protože ve svých článcích docela hezky spojuje zábavné s poučným. A s wikipedií to jde dohnat do skvělých a napínavých konců. Věděls třeba, Kubo, že Shakespeare a Cervantes zemřeli oba 23.dubna 1616 a přece, když španělský autor Dona Quijota zahynul, poležel si Shakespeare ještě hezkých deset dní v posteli? Myslím, že věděl, protože jsem Vás to učil v hodině o chronologii, takže je to spíš otázka na ostatní čtenáře mého soběpisníku. Na Kutululu také zjistíte, že Řím byl podle legendy založen 21.dubna 753 př. Kr., je zajímavý, že různé zdroje se liší v roce, ve dni se ale shodují. V té souvislosti se mi připomněl úvod do Stručné historie světa od H.G.Wellse, že svět byl stvořen v roce 4004 př. Kr., jen se vědci nemohou shodnout jestli na jaře nebo na podzim. Jak se dočtete na wikipedii, podle arcibiskupa Jamese Usshera to bylo v noci na 23. října 4004. Jen tak dál, Kubo, z pídění po výročích má pak člověk opravdu dobrej základ zajímavostí. Já už to pořádně nestíhám, tak se rád poučím na Kutululu.

Žádné komentáře: