6. února 2008

To je nemilé, Emile!



Po Odvážné školačce jsem se pustil do Emila. Moc se mi líbí, že Rousseau hned na začátku řekne, že nebude marnit čas vypisováním toho, co se všeobecně považuje za pravdy, ale napíše jen to, kde se s obecným názorem rozchází – a pak následuje pět knih, každá s nějakými dvěmi až třemi sty tezemi plus poznámky a volné pokračování. Jsem někde v druhé půli první knihy a musím říct, že Rousseau umí dokonale provokovat. V mnoha věcech se s ním neshodnu, ale přesto je to skvělé čtení (mastné a slané je podle mě lepší než nemastné a neslané, proto mám třeba radši Klause než Švejnara, ačkoli s ním mnohdy nesouhlasím, ale když nesouhlasím, vím proč; se Švejnarem nelze nesouhlasit, ovšem také nemá cenu ptát se proč – proto je pan Švejnar mým kandidátem na post prezidenta… ovšem prezidenta Evropské unie, tam se tleská, aniž se ví proč).

pozn. k 24 Na několika školách… jsou profesoři, které miluji, kterých si velice vážím, a kteří by podle mého názoru byli velmi způsobilí učiti mládež, kdyby nebyli nuceni říditi se podle zavedeného řádu. Vyzývám jednoho známého z nich, aby uveřejnil návrh reformy, který pojal.

Škoda, že celých 250 let od napsání Emila nikdo s takovou (tedy obecně platnou) reformou nepřišel.

33… Člověk občan rodí se, žije a umírá v otroctví: když se narodí, sešněrují ho do plének, když umře, zatlukou ho do rakve…

pozn. k 78 … učitel by měl být pěkné postavy, dobře mluvit a mít příjemnou tvář. Příliš malá péče přizpůsobiti se v tomto ohledu slabosti dětské působí, že většině zůstane odpor proti všemu, čeho se naučili od lidí příliš starých, mrzutých a zlobivých.

112… Je nemožno, aby dítě které projde tolika rukama po sobě, bylo kdy dobře vychováno. Při každé změně srovnává potajmu, což vždy vede k tomu, že klesá jeho úcta k těm, kteří je vychovávají, a tím klesá též jejich autorita.

120. Lidé nejsou stvořeni, aby žili pohromadě, hustě jako mravenci, nýbrž jsouce rozptýleni po zemi, mají ji vzdělávati: Čím více se hromadí, tím více se kazí. Choroby tělesné zrovna tak jako neřesti duševní jsou nevyhnutelným výsledkem tohoto příliš velkého hromadění. Člověk ze všech tvorů nejméně může bydliti v stádech. Lidé stěsnaní jako ovce by zahynuli všichni velmi záhy. Dech člověka přináší smrt člověku druhému; to platí právě tak ve smyslu doslovném jako přeneseném.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Aby to nebyl danajsky, nebo dacansky dar..
Kdyz se vybira mezi dvema spatnymi moznostmi, vzdycky jde najit, ktera je horsi. Ale to rozhodovani nezesmysluplni. Kdyz nesouhlasim s blbcem, vim ze i proc nesouhlasim, ale blbec tim neztratil svou hodnotu.

J-Lo řekl(a)...

A to je právě to, že ani Klaus ani Švejnar nejsou blbci, ale opravdu inteligentní lidi, kdežto 80% populaci blbců by samozřejmě vyhovoval víc kretének, kterej řekne, že cikány pošle na Sibiř a bude trestat politiky za to, že se hádaj a chlastaj míso aby pracovali... prostě obyčejnýho populistu... nikdo se nezavděčí všem, takže já budu radši za Švejnara a normálně mu popřeju, bude-li zvolen, i když fandím Klausovi, než za kýho čerta s pár heslama, co s nima bude národ souhasit...

Unknown řekl(a)...

No, ale jeste by tu mohla byt uz zapomenuta, dobra varianta, ze to nebude ani jeden z panu, ale treba nejaka osoba/osobnost naseho kulturniho, v soucasne dobe izolovaneho zivota. Totiz panove libernalni ekonomove mivaji urcite velikou mentalni kapacitu, ale to jeste neudela rozumnost, hloubku, nebo moudrost cloveka. Oni urcite umeji dobre chodit v dobe ktera stoji na vyuzivani, toho, onoho, tech dvou navzajem, ktera je o nabidce/poptavce a kdyz divaci poptavaji zapletku a nenarocnost, neviditelna ruka ji zaridi i v politice. Ja bych chtel, aby i proto, ze prezident neni postava politicka(kdyz jde o pravomoce), jako spis symbolicka a ikonicka, aby se jim stal nekdo docela jiny, kdo by treba i inspiroval a dalsi veci. Ale uz ne prosim pan Sokol, ten by byl moc dobry, ano ano, ale ja bych si rad zasel nekdy na jeho prednasky : )

J-Lo řekl(a)...

Jasně, ikona typu Zdeňka Svěráka by byla zajímavá, mně by to bylo celkem jedno, jen bych se divil, kdyby taková osobnost z života kulturního do téhle funkce šla... A navíc myslím, že kultura či humanitní vědy zaručují moudrost úplně stejně jako jiné, znám moudré lidi s výučním liste... V několika článcích jsem tu psal, že mě Klaus často isnpiruje, myšleno v tom, že se třeba podívám i na jeho zdroje informací, a nejsou zdaleka jen z oboru ekonomického... to neznamená, že neinspiruje ty, kterým se prostě nelíbí, vždyť tak to bude u všech... mně by třeba na rozdíl od tebe inspiroval i Jan Sokol, nemyslím si, že by nebyl moudrý... kdyby byla prezidentkou Naďa Urbánková, její fanoušci by nás přesvědčovali, jak je inspirativní, mně by nepřišla, ale i o tom je život;)
Jako hlavní ostuda mi přijde veřejná volba, ani předseda místního svazu zahrádkářů se takhle nevolí, pokud je víc než jeden kandidát, je to do nebe volající nesmysl naprosto proti svobodné vůli a svědomí jednotlivých poslanců a senátorů... Fujtajksl...

Unknown řekl(a)...

Ale to je zbytecna retorika, Sverak asi neni osoba na kterou jsem miril stejne jako slovo - ikonicky, v takovyhle vyznamu. Myslel sem ze prezident je neco jako moralni, intelektualni autorita a taky tu existuje takova tradice masarykovsko-havlovska. To ze se tam nikdo takovy s nejvetsi pravdepodobnosti nedostane, neni argument. To je vec verejne diskuze, kvality nasi demokracie. Nasich zastupcu, obrazu naroda. Mimochodem, ze ale takovy lidi jsou ukazuje nejen Sokol, ale vim ze Halik ze za urcitych okolnosti bude kandidovat.
Tak o moudrosti nesmyslim. Ale myslim, ze je uzitecny rozlisovat a neztratit pro to schopnost. Klaus inspiruje, ale v nejakym smyslu a v nejaky sile, hloubce. O tom neni "zivot", to je osobni blamaz toho ze kazdy den vnimam rozdily. Kdyz mi nekdo takhle rekne, ze inspirativnost je vec subjektivniho vkusu, Sokol nebo Urbankova, tak je snad obet logicke abstrakce, ci clovek, ci clovek bez duslednosti a poctivosti v premysleni. I priznivci Nadi U. potrebuji cloveka, ktery bude posouvat narod dal, atd.

Unknown řekl(a)...

Oprava opravy : ...rekl, ze za urcitych okolnosti bude kandidovat...

J-Lo řekl(a)...

Tak to se neshodneme v základu... já jsem mluvil o realitě, ty mluvíš o snech... "To ze se tam nikdo takovy s nejvetsi pravdepodobnosti nedostane, neni argument." On se tam nikdo takový nedostane, protože nikdo takový neexistuje... Znám hodně lidí, pro který by Halík byl popřením masarykovského principu (katolický kněz), takže tebe a mě by posouval a ostatní by vracel zpátky do středověku - a kde my dva bereme tu jistotu, že máme pravdu? Protože jsme my dva moudří? Já bych řekl, že jestli si jeden z nás tohle myslí, je to to první, co by nás usvědčilo, že jsme moudrost nepochopili. Ale jestli mi opravdu chceš říct, že víš, o čem je "život" (jak jsi naznačil), nechám se rád poučit. Ano, je to zbytečná rétorika, ale od nás obou... Já jsem v článku řekl, proč je mi sympatičtější jeden z kandidátů a proč... Kdyby žil Rousseau (nebo my v jeho době), myslíš, že by pro tebe byl ikonickou osobností (kterou tz něj udělala historie) anebo dacanem, kterej poslal svoje děti do sirotčince a sám mele něco o výchově? Co myslíš?

J-Lo řekl(a)...

Jinak se, Martine, samozřejmě v rámci debaty snažím říct, že mezi námi vlastně není sporu, vždycky až když si to pak po sobě přečtu, tak zjistím, že to zní, jako bych měl jinej názor... Mám taky sny o politice, třeba že by měla poslanecká sněmovna 81 poslanců volených většinovou volbou a senát 14 senátorů, za kraj jednoho. Vlastně si myslím, že současnej systém demokracie je v celosvětový krizi, že prostě už politika není vůbec o službě lidu, protože lid už takovou službu prostě nepotřebuje... měla by se uzavřít nová společenská smlouva => a jsme zase u Rousseaua ;) Pro tebe je třeba prezident důležitej jako symbol, pro někoho je to přežitek z monarchie, někdo by chtěl naopak prezidentskej systém s jeho přímou volbou. Já na to názor nemám, pro mě je prezident asi jako úřadující mistr světa v hokeji, jsem rád, když je to můj tým, ale nežere mě, když je to nějakej jinej dobrej tým... hlavně kromě těch občasnejch pompózních akcí a obrazů v některejch kanclech (u mě ne) se mě to moc nedotýká... jen jako při MS v hokeji, když na to náhodou čumim, jako že teď to opravdu byla náhoda, tak se občas nechám strhnout vášní - tentokrát ale hlavně proti tý šílený veřejný volbě, o kandidáty mi ani tak nešlo, však oni komunisti dodají někoho dalšího a ještě budeme koukat... A to, že se mi Klaus jako prezident líbí vůbe nikomu nevnucuju a nemyslím si, že by neměl mouchy, ale to jsi asi pochopil už ze samotnýho článku nebo z těch, co tu o něm publikuju... a abych aspoň trochu vysvětlil proč, tak by mi třeba nevydil ani Zeman, protože prostě umí provokovat a má znalosti a názory, kkterý nejsou otřelý, i když s ním většinou nesouhlasím... pátera Halíka beru jako duchovní osobnost, která by se do toho systému, který už není službou, jako je třeba kněžství, nehodila... ale kdyby tam byl, žehnej mu Pán Bůh, já bych byl spokojenej...