12. února 2008

Literární klub

První sezení literárního klubu bylo slibné, protože opravdu pestré a to ve všech ohledech. V jeho patnácti účastnících byly zastoupeny všechny generace, různé oblasti zájmu, čtenáři i tvůrci. Mezi oblíbenými autory se objevili Herriot, Remarque, Maupassant, Kerouac, Kundera, ale třeba i Chalíl Džibrán nebo Roman Szpuk. Mezi posledně přečtenými knihami se objevila Halíkova Noc zpovědníka, Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí, Narušitel Lenky Procházkové, Dürrenmattův Penzista, Zolův Zabiják, Kingova Lisey a její příběh nebo Grassovo Při loupání cibule, o kterém jsem tu psal, aniž bych to četl, teď už to mám přímo doporučený. A doporučil mi to Karel Rada, ne tedy ten fotbalista, ale kadaňský prozaik, básník a, člen literární Skupiny XXVI a hudební skupiny Haj hou!, pro kterou psal texty. Ve svých románech vychází z punkového podhoubí severních Čech a ze svých cest po Rusku. Knižně vydal prózu Připravte se na nejhorší. A taky jsme spolu publikovali v almanachu Od břehů k horámseveročeská literární a umělecká scéna, a tak jsme včera zjistili, že jsme se vlastně před osmi lety viděli v Ústí, kde se říká U čtyř čuráků. Na příště Karel slíbil, že si připraví nějakou povídečku.


Pro první literární klub jsem v sobotu nahrál na Vltavě kousek z jedné mikropovídky Emanuela Frynty Jak poznat svůj věk v hlavní roli s Vlastimilem Brodským, a tak jsme potom všichni vzpomínali, jaký to bylo za našeho mládí. Připomněli jsme si také různá výročí, především dvě spojená s knihou a filmem Čelisti, včera totiž zemřel filmový představitel Brodyho Roy Scheider a den před tím bylo druhé výročí smrti autora Petera Bencheyho. Vzpomněl jsem si, jak jsem se tři večery po sobě jako malej kluk pokaždé v kině Moskva, což je dnešní Orfeum, praštil ve stejné chvíli do zátylku – seděl jsem totiž nahoře na balkóně pod lóžemi, kam nás uvaděčka pustila až po začátku filmu, protože nám ještě nebylo patnáct. Hodně se mluvilo, trochu se popilo, moc se netopilo a já doufám, že nikdo neodcházel otrávený, a příště, což je v pondělí 10. března, se sejdeme ještě v hojnějším počtu.

Žádné komentáře: