5. listopadu 2007

Pravý Hradec

Epocha je časopisem s nejrychleji rostoucím nákladem na českém trhu. Ani se nedivím, začal jsem si jej kupovat pravidelně a dokonce už podruhé jsem si koupil Epochu speciál se záhadami českých dějin (tu první jsem si polil tak, že se mi slepily listy). Naposledy jsme včera četl článek o sedmi bájných českých knížatech. S Ríšou Melicharem jsme měli v našich přednáškách o Lučanech také větu, že „Kosmas se luckou nadvládu v české kotlině snažil kamuflovat seznamem vymyšlených jmen, např. Přemysl, Nezamysl, Křesomysl a další Nesmysly“. Nicméně právě ony záhady nad temnými místy českých pradějin nás k celé přednášce inspirovaly. A troufám si říct, že jsme první, kdo přišli s poměrně nápaditým a přitom nenásilným vysvětlením místního jména Praha. Na levém břehu Vltavy postavili první Přemyslovci Levý Hradec. Je to vlastně jedno z prvních našich místních jmen v dějinách a hned dvouslovné. Jako by na něco reagovalo. Jako by existoval nějaký Pravý Hradec. Mohl být na pravém břehu Vltavy. A také mohl být pravým z hlediska pravosti, ryzosti, důležitosti. A zkráceně je PraHradec Praha (může souviset i s českou předponou pra-). Uznání se jistě nedostaví, a tak jsem aspoň začal na anglickou wikipedii dodávat hesla pro oněch sedm knížat, mám za sebou Nezamysla a Mnatu.

Žádné komentáře: