28. října 2007

Mandragora na Smíchově

Foto ČT24

Zdálo by se to možná drzé, že se tu pouštím do komentáře Mandragory, jak jsem ji měl možnost zhlédnout ve Švandově divadle na páteční generální zkoušce, vzhledem k tomu, že s Navenkem Mandragoru hrajeme jako amatéři a každým vystoupením si koledujeme o výprask kritiky, nicméně aspoň jednu poznámku utrousit chci.

Režisér Daniel Hrbek pojal hru spíše jako frašku než komedii (comedii eruditu), ovšem jako taková je dobře rozpohybovaná, i když se herci někdy válejí po zemi dost bezúčelně. Výkony herců (zejména Jaroslava Šmída jako Ligura, Martina Sitty jako Syra a Milana Kačmarčíka v hábitu frátera Timoteje) dohnaly obecenstvo včetně mě mnohdy k smíchu (ačkoli s horou masa, které si sedlo vedle mě, a v němž byl identifikován Alexej Piško, mj. organizátor Letních shakespearovských slavností to ani nehlo). Vytkl bych vlastně jen dvě věci, které už jaksi popotahovaly za jakousi pomyslnou tkanici u rolety dobrého vkusu… obě se týkají frátera Timoteje, jenž byl zahraný jako naprostý zhýralec, jenž se to nesnaží ničím skrýt (tuším, že je to v Mandragoře /snad dnešní/ úzus)… jenže: při přemlouvání Lukrécie k „malému hříšku“ na sebe neváhá vzít podobu karikovaného Krista a při scéně, kde má být maskovaný, aby jej nepoznal pan Mikula a posléze „jakoby“ Kallimach, přijde v převleku za kocoura v botách. Pravda, když několikrát přeběhli přes scénu pejsek s kočičkou, zaaplaudoval jsem, ale tyhle dva maškarní převleky považuju za úlet (zřejmě motivovaný honbou po inovaci), i když do frašky možná patří… problém je jen ten, že Machiavelli hru jak frašku nenapsal… Jinak jsem se ale hodinu a půl dobře bavil a hra jako celek mě nezklamala, aby si to někdo mylně nevysvětlil jako nějakou nepřiměřenou kritiku. Smíchov je tuším od slova „smích“ a svému jménu dostál.

Žádné komentáře: